Ιστορικό ACSTAC

To Μαθητικό Συνέδριο ΑCSTAC ήταν πρόταση της Δρ. Χάιδως Σαμαρά στους μαθητές του Ομίλου Anatolia College Science and Technology τον Μάιο του 2010. Η πρώτη οργανωτική προσπάθεια για τη διαμόρφωση των κατευθυντήριων γραμμών του ACSTAC έγινε από την Δρ. Σαμαρά και τους μαθητές της Λάζαρο Μάριο Κωνσταντίνο Χαλκιά, Θάνο Όττο Πετκάκη, Ζαχαρία Παπαζαχαρίου, Νίκο Ταουσανίδη και Εύη Ρογκώτη. Tην ιδέα για την πλατφόρμα που θα χρησίμευε ως το σύστημα υποβολής εργασιών (OCS) του συνεδρίου παρείχε ο απόφοιτος του «Ανατόλια» Μίλτος Αλλαμανής, ενώ τον σχεδιασμό του ιστοχώρου με τη διεύθυνση www.acstac.gr ανέλαβαν οι Χάιδω Σαμαρά, Θάνος Πετκάκης και Λάζαρος Μάριος Κωνσταντίνος Χαλκιάς. Την ονομασία www.acstac.gr την επινόησε ο μαθητής Θάνος Όττο Πετκάκης. Οι γενικές γραμμές της πρότασης του συνεδρίου ACSTAC παρουσιάστηκαν στη Διοίκηση του «Ανατόλια» τον Ιούνιο του 2010 και εγκρίθηκαν και ψηφίστηκαν από τους συλλόγους των 4 σχολείων (2 γυμνασίων και 2 λυκείων του Aνατόλια), πριν κατατεθούν στο Υπουργείο Παιδείας για έγκριση υλοποίησης του συνεδρίου.

Στη συνέχεια, το καλοκαίρι του 2010, η Χάιδω Σαμαρά συνέλαβε και συνέγραψε το θεωρητικό πλαίσιο του ACSTAC πάνω στο οποίο θεμελιώνεται η λογική της ολιστικής μάθησης, των εκπαιδευτικών προσομοιώσεων και της καλλιέργειας του επιστημονικού τρόπου σκέψης έναντι της εστίασης στην προσέγγιση των γνωστικών αντικειμένων. Η λογική αυτή, οι διαδικασίες του συνεδρίου, οι ρόλοι των επιτροπών, ο τρόπος αξιολόγησης των εργασιών από τις επιστημονικές επιτροπές αξιολόγησης, καθώς και τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών συμπεριλήφθηκαν στο κείμενο ACSTAC More Documentation, το οποίο έχει μετονομαστεί ACSTAC Handbook. Στο κείμενο αυτό προτάθηκε επίσης η κατασκευή του OLSERP (On Line Scaffolding Environment for Research and Paper Writing - Διαδικτυακό Περιβάλλον για την Υποστήριξη της Έρευνας και της Συγγραφής Άρθρων), ένα περιβάλλον βασισμένο στον Παγκόσμιο Ιστό (WEB), που παρέχει πλούσιο υποστηρικτικό υλικό για την καθοδήγηση των μαθητών κατά τη διεξαγωγή και συγγραφή των εισηγήσεών τους. Οι δύο μαθητές Λάζαρος Μάριος Κωνσταντίνος Χαλκιάς και Θάνος Όττο Πετκάκης παρείχαν συνεχή υποστήριξη σε κάθε στάδιο της προετοιμασίας του 1ου ACSTAC, ο κ. Αντώνης Αποστόλου, φυσικός του IB, ανέλαβε τη θέση του Υπεύθυνου του Συστήματος Υποβολής Εργασιών, ενώ μέρος της οργάνωσης ανέλαβαν οι κ.κ. Έλλεν Προεστοπούλου, Αλεξία Σερίδου, Κλεάνθης Λαγόπουλος, η Ελένη Χατζημαυρουδή, καθώς και ο αντιπρόεδρος του «Ανατόλια» Γιώργος Λυσαρίδης. Σημαντικός αριθμός εκπαιδευτικών των θετικών επιστημών, μαθητών και αποφοίτων συνεργάστηκαν για την υλοποίηση του 1ου ACSTAC.

Το συνέδριο αποτελεί την κατάληξη μιας σειράς μαθησιακών διεργασιών που έλαβαν χώρα στο σχολείο μας τα τελευταία είκοσι ένα χρόνια, στη διάρκεια των οποίων λειτουργεί το club Science and Technology. Ο όμιλος Science and Technology δημιουργήθηκε από τη Χάιδω Σαμαρά το 1990 και η λειτουργία του συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Από το 1996 κ.ε. υπεύθυνες του Ομίλου Science and Technology είναι η Χάιδω Σαμαρά και η φιλόλογος Ελένη Χατζημαυρουδή. Στον όμιλο συμμετέχουν μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Στις δραστηριότητές του συγκαταλέγονται η έκδοση του ετήσιου περιοδικού Science & Technology Magazine σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, η λειτουργία ενός blog, καθώς και η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας της μορφής “wikia”. Επίσης, η δημοσιογραφική κάλυψη γεγονότων τεχνολογικού ενδιαφέροντος και οι συνεντεύξεις που δίνουν κατά καιρούς σημαντικά πρόσωπα της επικαιρότητας στα παιδιά πάνω σε θέματα τεχνολογίας και εκπαίδευσης (π.χ. οι κ.κ. Νανόπουλος, Δουκάκης και Levin) συνιστούν μέρος της δράσης του Ομίλου. Επιπλέον οργανώνονται ποικίλες εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές εκδρομές (π.χ. επίσκεψη στο CERN και στο Τεχνικό Μουσείο).

Η θεματική του περιοδικού και των δικτυακών τόπων του Ομίλου άπτεται της πληροφορικής, της τεχνολογίας και της επιστήμης γενικότερα, ενώ περιλαμβάνονται κείμενα γενικότερου ενδιαφέροντος στη σύνθεση των οποίων έχει συμβάλει η χρήση νέων τεχνολογιών. Σε όλες τις περιπτώσεις πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζουν οι μαθητές-μέλη του Ομίλου, ενώ η δίοδος παραμένει ανοιχτή για όποιον άλλο μαθητή επιθυμεί να συνεισφέρει περιστασιακά υλικό, απόψεις και σχόλια. Μέσω της σύνταξης κάποιων άρθρων για το περιοδικό, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να παρακολουθούν συστηματικά τις εξελίξεις σε ποικίλους τομείς επιστημών, με έμφαση στις νέες τεχνολογίες, και να ενημερώνουν τους συμμαθητές τους σχετικά με τα θέματα αυτά. Η ενασχόληση με ένα μακροχρόνιο σχέδιο εργασίας, όπως είναι ένα περιοδικό εκδιδόμενο σε ετήσια βάση, βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν εις βάθος το περιεχόμενο του θέματος που αναλαμβάνουν, να το αφομοιώσουν και να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους με τρόπο πιο παραγωγικό.

ACSTAC Accreditations

ACSTAC is an Official Greek Ministry of Education Event.

short minedu 2tel

 

ACSTAC is supported by the City of Thessaloniki.

cityofthess

ACSTAC is supported by Aristotle University of Thessaloniki.

auth logo

ACSTAC is an Official CERN Event.

cern

ACSTAC is an Official EPS Event.

eps

ACSTAC is supported by ACT.

act logo